"Den lilla fjällbyn i Lappland"


Bilden är lånad från Ammarnäs hemsida.

"Här hittar du den storslagna naturen, de sagolika vidderna tystnaden och det vilda vattnet."

Dit ska jag! Jag ska till byn Ammarnäs med jobbet nästa vecka. Jag trodde fram tills idag att det var en stad typ en timma från Umeå. Så fel jag hade.

Det är en by med 160 invånare som ligger 50 mil nordväst om Umeå. Byn ligger vid en sjö som heter Gautsträsk, som är samiskt och betyder "skålsjön".

Under sevärdigheter står Potatisbacken först, tätt följt av kyrkan, Samegården och Hembygdsgården. Och Juobmoevare som är en blomsteräng.

Invånarna försörjer sig i största del på turism eller renskötsel.

Det ska faktiskt bli jättekul! haha Intressant att se de norrländska fjällen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0